Historia

Launokorven linja-autoyrityksen historia 80 vuoden ajalta 1926–2006.

Alku

Yrityksen perustaja NIILO LAUNOKORPI (ent. Lunden) syntyi Karunan Halslahdessa talollisen poikana 1905. Hän avioitui karunalaisen maanviljelijän tyttären Aili Oksasen kanssa vuonna 1929. Perheeseen syntyi neljä lasta: kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Aluksi perheen koti oli Karunan Halslahdessa ja vuonna 1937 perhe muutti Kemiön Mjösundiin Keramian tiilitehtaan lähelle.

Asevelvollisuuden suoritettuaan keväällä 1926 Niilo Launokorpi aloitti rohkeasti suunnitella linja-autoliikenteen aloittamista Turun suuntaan. Niinpä laitettiin lupa-hakemus vireille. Jo tuolloin tarvittiin lupaa varten monia lausuntoja eri tahoilta, mm. kaikilta tielautakunnilta, Tie- ja vesirakennushallitukselta jne.

Turun ja Porin läänin maaherran päätöksellä lupa myönnettiinkin 14.6.1926 linjalle Karunan Halslahti-Sauvo-Turku 1300 kiloa painavalle 11 paikkaiselle Chevrolet-automobiilille, jonka tunnusmerkki oli T-1734 ja kantavuus 1000-1500 kilogrammaa.

1920-luvun lopulla alkanut pula-aika koetteli ankarasti linja-autoliikennettä koko maassa. Siitä huolimatta alettiin suunnitella lauttayhteyttä Karunan Strömsbölen ja Kemiön Ekniemen välille. Yksityisten ylläpitämä ja hoitama lautta aloittikin kulkunsa Kemiön saaren ja mantereen välillä 1930-luvun alkupuolella. Näin saatiin entistä nopeampi yhteys Kemiöstä Turkuun. Talvisin lauttaväylää pidettiin auki myös yksityisin voimin jäätä rikkomalla. Launokorpi osallistui taloudellisesti myös Kemiön puolella olevien huonokuntoisten kyläteiden kunnostamiseen linja-autolla ajettaviksi.

Linja Mjösundiin

Linjalle saatiin jatkolupa ja piti hankkia toinen auto. Halslahden vuoro jatkui vuonna 1934 Mjösundiin, jossa tiilitehdas ja sen ympärillä oleva kasvava väestö tarvitsi yhteyttä Turkuun. Toinen auto oli linjalla Turku-Ekniemi -Kemiö kk. Silloin palkattiin toinen kuljettaja, Erik Viherlaakso Kemiöstä.

Ensimmäinen auto Mjösundin linjalla oli 23 paikkainen Reo. Matka Turkuun kesti noin kolme tuntia, joten matkalle piti lähteä jo kello neljä, jotta kuljetettavat teuraseläimet ehdittiin viedä tarkastettavaksi kauppahallin pihalle kello seitsemäksi. Päivän aikana kuljettaja suoritti asiakkaiden antamia tehtäviä. Ostettiin esim. naisille hattuja ja jopa leninkejä, luotettiin kuljettajan makuun. Apteekkiasiat olivat jokapäiväisiä. Kaikenlaisia tavaroita kuljetettiin, jopa ruumisarkku linja-auton katolla. Paluumatkalle lähdettiin iltapäivällä.

Sota-aika

Sitten tuli sota-aika. Linjat olivat pysähdyksissä, lautta ei kulkenut. Vähän aikaa ajettiin Karunan rannasta Turkuun, mutta sitten autot otettiin sotaan sairasautoiksi. Luonnollisesti myös Niilo Launokorpi lähti sotatantereelle. Sodan päätyttyä autot saatiin takaisin, mutta niissä piti suorittaa suuret korjaukset ennen liikenteen uudelleen aloittamista.

1949 avattiin jälleen uusi linja välille Kemiö kk- Mjösund. Linja toimi myöhemmin myös postinkuljetuslinjana.

Pojat ja tytöt hommiin

Henkilökuntatilanne helpottui huomattavasti kun Launokorven vanhin poika Jukka (s.1936) aloitti 1950 luvulla rahastajana ja armeijasta (autokompp.) päästyään kuljettajana v. 1957. Samoin saatiin täydennystä kuljettajatilanteeseen kun toinen poika Markku (s.1946) aloitti ensin rahastajana ja armeijan (myös autokompp.) jälkeen kuljettajana 1967. Perheen ulkopuolisia kuljettajia oli 1960-luvun lopulla kaksi ja autoja neljä.

1950 ja -60 luvulla myös perheen tytöt Kaija ja Riitta-Maija osallistuivat innokkaasti yrityksen toimintaan. He toimivat viikonloppuisin ja koulujen loma-aikoina rahastajina, iltaisin autojen siivoojina, pesijöinä, vahaajina jne. Perheen äiti huolehti koko väen huoltopuolesta, myös kuljettajat kävivät usein syömässä ja kahvilla vuorojen välillä.

Silta

Rungonsalmen silta valmistui Kemiön ja Karunan välille 1972, jolloin Ekniemen ja Rajalahden lautat lakkautettiin. Tästä seurasi, että Rajalahden lautan kautta muiden liikennöitsijöiden linjavuorot kulkivat samaa tietä kuin Launokorpi. Jonkinlaisena ”korvauksena” Launokorvelle myönnettiin lupa jatkaa Kemiön linjaa Taalintehtaalle saakka.

Sukupolven vaihdos

Sukupolvi yrityksessä vaihtui, kun Niilo-isä vuoden 1979 alussa luovutti ohjat pojilleen Jukalle ja Markulle, jotka jatkoivat suunnilleen entiseen malliin nimellä J. ja M. LAUNOKORPI. Jukka asuu perheineen Vretassa ja Markun perhe Mjösundissa. Kummassakin paikassa on autotallit.

Huomattava parannus saatiin autojen huoltotiloihin kun v. 1994 ostettiin osuus hallista, johon tehtiin asianmukaiset autojen huolto- ja pesutilat. Ei tarvinnut enää tehdä huoltotöitä taivasalla. Halli paloi kuitenkin talvella 2001. Sisällä olleet autot saatiin onneksi pelastettua palosta. Palon jälkeen lunastettiin tontti omaksi ja rakennettiin entistä ehommat tilat.

EU

Sitten tuli suuri muutos. EU:n myötä linja-autoyritykset kilpailutettiin koko maassa 1996 alkaen. Tarjouskilpailun seurauksena Launokorpi menetti 70 vuotta jatkuneen linjaliikenteen Turkuun! Jäi vain paikallislinja Mjösund-Kemiö kk.

Uusi aika

Tästä eivät veljekset lannistuneet, vaan nyt panostettiin täydellä teholla tilausliikenteeseen. Luotettiin ihmisten haluun matkustaa. Ja olihan kyseessä kahden perheen elanto, sillä nyt oli linja-autokortin omaavia henkilöitä perheyrityksessä jo monta: Jukan kaksi poikaa Juha ja Jani sekä Markun lapset Kaisa ja Timo. Myös Jukan Riitta-vaimolla on linja-autokortti. Automäärä kasvoi ja myös perheen ulkopuolisia kuljettajia tarvittiin edelleen.

Koti- ja ulkomaanmatkoja on tehty jo lähes 60 vuotta. Eurooppa on tullut tutuksi: on käyty 29 maassa. Ensimmäisen pidemmän tilausajomatkan Jukka teki Pariisiin 1959. Auto ajettiin Tornion kautta, ettei tarvinnut nosturilla laittaa laivaan. Matkustajat menivät laivalla Tukholmaan. Lyhyempiä matkoja tehtiin jo aikaisemminkin, mm. Pohjoismaihin. Jo vuonna 1938 tehtiin matka Kemiöstä Helsinkiin tilapäisajoluvalla. Nykyään Launokorvella on täydet oikeudet rekisteröitynä matkanjärjestäjänä.

Riitta ja Kaisa räätälöivät matkoja asiakkaiden toiveiden mukaan sekä koti- että ulkomaille. Säännölliset koululaiskuljetukset täydentävät tilausajoja. Riitta hoitaa myös toimistotehtävät. Päämarkkina-alueet ovat Kemiönsaari sekä Turun seutu ja Salo ympäristöineen.

J.ja M. Launokorvelle on myönnetty Kemiön yrittäjäpalkinto vuonna 2002. Veljekset vastaanottivat myös v. 2003 Finlandia-talolla Linja-autoliiton myöntämän kunniakirjan 75 vuoden yhtäjaksoisesta linja-autoliikenteen harjoittamisesta. Yritys valittiin Kemiönsaaren vuoden yritykseksi vuonna 2017.

Niilo Launokorven v. 1926 perustama linja-autoyritys on yksi Suomen vanhimmista vielä alalla olevista yrityksistä. Siitä kiitos kuuluu monille uskollisille kuljettajille, jotka kaikki ovat tulleet kuin perheenjäseniksi.

LAUNOKORVELLA on aina katsottu eteenpäin, niin myös tänään.